• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 3010
+
-

مزایای دستورالعمل جدید  شفافیت در بازار سرمایه

دستورالعمل جدید سازمان بورس در روزهای اخیر با چالش‌ بزرگی در بازار سهام مواجه شده است. این ماجرا در روزهای شنبه و یکشنبه موجبات نزولی تاریخی را در بورس و فرابورس فراهم آورد. براین اساس مسئولان بازارسرمایه ظرف 2روز گذشته برای دفاع و تشریح ابعاد این دستورالعمل بسیج شده‌اند. روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون بورس تهران ازجمله مسئولانی است که از دستورالعمل جدید دفاع می‌کند. در ادامه متن مصاحبه با او را می‌خوانید.

 

مزایای دستورالعمل جدید برای بازار سهام چیست؟ دستورالعمل جدید به شفاف‌تر شدن فضای بازار سرمایه و شفافیت فرایند لغو پذیرش شرکت‌ها کمک می‌کند. طبقه‌بندی شرکت‌ها مزیت دیگر این دستورالعمل است. ضمن اینکه این دستورالعمل در مقاطع فصلی نیز به بازار علامت می‌دهد که کدام شرکت‌ها الزامات دستورالعمل پذیرش و شفافیت را رعایت نکرده‌اند.

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات این دستورالعمل تعلیق سهام شرکت‌هاست. تعلیق به چه معنی است، آیا جلوی معاملات سهام شرکت مشمول قاعده تعلیق گرفته می‌شود؟ براساس دستورالعمل جدید، عملا 4نوع وضعیت برای شرکت‌ها در بورس تعریف شده است. یک وضعیت، عادی است؛ یعنی شرکت‌هایی که به لحاظ دستورالعمل پذیرش یا دستورالعمل افشا مشکلی ندارند. 70درصد شرکت‌ها در بورس با وضعیت عادی مواجه هستند. اما گروهی از شرکت‌ها وارد فرایند تعلیق می‌شوند؛ به این معنی که در مرحله نخست به فعالان بازار سهام علامت داده شده که کدام‌یک از شرکت‌ها کسری اطلاعات دارند. یکسری شرکت‌ها هم در دسته معاملات تحت احتیاط قرار دارند. فعلا هیچ شرکتی به این دسته منتقل نشده است. برخی شرکت‌ها هم در وضعیت تعلیق قرار دارند و امکان دادوستد سهام آنها برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد. هم‌اکنون 13شرکت در این فهرست قرار دارند.

نحوه برخورد این دستورالعمل با شایعات بازار چیست؟ مزیت مهم دستورالعمل جدید این است که شرکت‌ها را برای پاسخگویی به شایعات موظف کرده است؛ یعنی شرکت‌ها موظفند بازار را پایش کنند و شایعات را در هرجایی که دیدند، ازجمله در رسانه‌های رسمی یا فضای مجازی، باید نسبت به آن اعلام موضع کنند. قبلا شرکت‌ها در این موارد تمرکز نداشتند ولی هم‌اکنون جزو وظایف آنها تعریف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید